Chiptuning

EGR wegprogrammeren

 

Probleem

Vanaf ongeveer bouwjaar 2003 heeft het mechanisch afsluiten van het EGR-systeem een motormanagementlampje tot gevolg. Ook kan de EGR-klep zorgen voor vervuiling, slecht lopen, inhouden en een hoog verbruik.

 

Oorzaak

Vanwege een nieuwere milieuclassificatie (euro4) hebben TDI's vanaf modeljaar 2003/2004 (dit verschilt per model) nu ook een motormanagementlampje, hierbij worden meer milieugerelateerde systemen gecontroleerd door het motormanagement. De EGR-klep is hier een van. 

 

Oplossing

Vagtechniek past via een software-aanpassing de aansturing van de EGR-klep aan waardoor deze altijd dicht blijft staan en geen storing meer geeft, ook niet na mechanisch afsluiten.

 

Nadelen

Het dichtzetten van de EGR klep kan ook nadelen hebben:

  • De EGR klep is een mileumaatregel welke onderdeel is van de typegoedkeuring van de auto. Wanneer deze buiten werking wordt gesteld, voldoet de auto niet meer aan deze typegoedkeuring. Hier wordt met de huidige APK-regels niet op gecontroleerd, maar er is sprake van dat deze regel in de toekomst wellicht wordt aangepast. Wanneer dit is, is vooralsnog niet bekend.
  • Bij Commonrail motoren (bouwjaar vanaf 2009), zorgt de EGR-klep mede voor het goed kunnen regenereren van het DPF (roetfilter). Wanneer de EGR-klep buiten werking wordt gesteld, kan het zijn dat het DPF vaker en langer gaat regenereren.

 

 


© Copyright Vagtechniek | disclaimer | algemene voorwaarden | contact